Rågrussinbullar

 




Har nyss avnjutit min första rågrussinbulle, och om jag får säga det själv blev de jätte goda. hämtade receptet från Leila Lindholms kokbok a piece of cake, enkla att göra och mycket goda.
 
12 bullar   
Du behöver:
35 g smör
3 dl mjölk
1/2 dl mörk sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 g färsk jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt
 
1. Smält smöret, tilsätt mjölk, sirap, salt och brödkryddor.
2. Värm vätskan till fingervarmt max 37 grader
3. Smula jästen i en bunke och lös upp i degvätskan
4. Rör ner russin och lite rågsikt i taget till en smidig deg.
5.Jäs degen i bunken under bakduk i ca 30 min
6. Sätt ugnen på 225 grader
7. Dela degen i 12 bitar, doppa i rågsikt och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i 30min
8. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0