Lussebullar

Jag älskar verkligen julen och två av mina favorit saker är julmust och lussebullar. Bakade mina första lussebullar för i år för någon vecka sedan och de blev helt fantastiskt goda. Provade ett nyss recept som jag fick av en kolega på jobb och kan verkligen rekomendera det. Bullarna blev saftiga och riktigt goda. Men de tog slut alldeles för snabbt så idag har jag bakat nya.
 
Recept
ca 35 bullar
1g saffran
50g jäst
5dl mjölk
150g smör
225g kesella
2dl vit baksirap
1/2 tsk salt
ca 18dl vetemjöl
 
Smällt smöret, häll i mjölk och saffran och värm på spisen tills det är fingervarmt, 37 grader.
Smula jästen i en bunke och hällöver degvätskan. Låt det blandas, tillsätt sirap, salt och kesella. Häll sedan i lite mjöl i taget tills det blir en härlig deg.
 
Låt jäsa i 45 minuter gör sedan bullar efter önskad form och storlek. Sätt ugnen på 250 grader och låt bullarna jäsa i ytterligare 45 minuter. Pänsla bullarna med ägg och grädda i mitten av ugnen i 6-8 minuter
När jag tagit ut bullarna ur ugnen pänslar jag dem med ljussirap och jag blandat en skvätt vatten i. Då blir de glansiga och fina.
 
 
Jag tänker avnjuta mina bullar med ett glas julmust, eller kanske mjölk :)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0